Vodič Kroz Popuste u Hrvatskoj: Kako Vas Zakon Štiti od Lažnih Sniženja
Info

Vodič Kroz Popuste u Hrvatskoj: Kako Vas Zakon Štiti od Lažnih Sniženja

12.09.2025. 03:27

Svi volimo dobar popust. Bilo da se radi o novim cipelama, tehnici ili tjednoj nabavci namirnica, osjećaj da smo uštedjeli novac je sjajan. No, jeste li se ikada zapitali je li onaj veliki natpis "-50%" zaista stvaran? Koliko puta ste posumnjali da je trgovac možda podigao cijenu dan prije "velike akcije" samo kako bi popust izgledao veći?


Dugo godina, takve sumnje su često bile opravdane. Praksa fiktivnih sniženja narušavala je povjerenje kupaca i stvarala privid uštede tamo gdje je nije bilo. Srećom, tome je došao kraj. Zakon o zaštiti potrošača, usklađen s pravilima Europske unije, uveo je red i transparentnost na tržište.

Ovaj vodič će vam na jednostavan način objasniti što se promijenilo, kako da čitate nove oznake na cijenama i kako da budete sigurni da je popust koji vidite – stvaran.


Kraj Lažnim Popustima: Upoznajte Ključno Pravilo "Najniže Cijene u 30 Dana"

Najvažnija promjena koju je donio zakon je uvođenje jednog, ali ključnog pravila. Kada trgovac oglašava bilo kakav popust, akciju ili sniženje, više nije dovoljno samo prekrižiti staru cijenu. Sada je po zakonu obavezan istaknuti dvije cijene:

  1. Sniženu (akcijsku) cijenu po kojoj trenutno kupujete proizvod.
  2. Najnižu cijenu po kojoj se taj isti proizvod prodavao u posljednjih 30 dana prije početka akcije.

Ovo pravilo u potpunosti mijenja igru. Ono sprječava trgovce da manipuliraju cijenama neposredno prije sniženja. Pogledajmo kako to funkcionira u praksi.

  1. Primjer 1: Pošteno sniženje Jakna cijeli mjesec košta 100 eura. Trgovina odluči pokrenuti akciju i sniziti cijenu na 70 eura. Na etiketi mora pisati: Akcijska cijena: 70 EUR / Najniža cijena u 30 dana: 100 EUR. Ovdje jasno vidite da je vaša ušteda stvarna i iznosi 30 eura.
  2. Primjer 2: Sprječavanje lažnog popusta Ista jakna košta 100 eura. Trgovac odluči biti "pametan" pa dva dana prije akcije podigne cijenu na 130 eura, kako bi mogao oglasiti "veliki popust od 46%" i prodavati je za 70 eura. Po novom zakonu, to više nije moguće. Bez obzira na kratkotrajno povišenje cijene, trgovac i dalje mora kao referentnu cijenu navesti najnižu u zadnjih 30 dana, a to je bilo 100 eura. Time je pokušaj obmane spriječen.


Nije Svaki Popust Isti: Razumijevanje Oznaka na Cijenama

Zakon je također precizno definirao različite vrste sniženja kako bi kupci točno znali o čemu se radi. Kada sljedeći put vidite neku od ovih riječi, znat ćete što ona znači.


Akcijska Prodaja

Ovo je najčešći oblik sniženja koji viđamo svakodnevno, od supermarketa do trgovina s odjećom. Proizvod se prodaje po cijeni nižoj od redovne, a na njemu mora jasno pisati "akcija" ili "akcijska prodaja". Za nju uvijek vrijedi pravilo o isticanju najniže cijene u 30 dana.


Sezonsko Sniženje

Ovo se odnosi na prodaju sezonske robe, poput odjeće i obuće, nakon što sezona prođe. Pravila su vrlo stroga:

  1. Ljetno sniženje: Počinje 1. srpnja.
  2. Zimsko sniženje: Počinje 27. prosinca.
  3. Trajanje: Svako sniženje može trajati najviše 60 dana.


Ako trgovac ne proda svu robu u tih 60 dana, može je nastaviti prodavati po sniženoj cijeni, ali to više ne smije oglašavati kao "sezonsko sniženje".


Rasprodaja

Pojam "rasprodaja" danas se smije koristiti samo u pet strogo definiranih situacija:

  1. Trgovina se trajno zatvara.
  2. Trgovina se seli na drugu lokaciju.
  3. Određeni proizvod se povlači iz ponude.
  4. Poslovanje trgovine je ozbiljno ugroženo.
  5. Izvode se veći građevinski radovi u prostoru.

Korištenje riječi "rasprodaja" ili "čišćenje zaliha" u bilo kojoj drugoj situaciji smatra se zavaravanjem potrošača.


Prodaja Proizvoda s Greškom

Ako kupujete proizvod s nekim oštećenjem (npr. izložbeni primjerak s ogrebotinom), to mora biti jasno i vidljivo označeno. Trgovac vam je dužan točno objasniti o kakvom se nedostatku radi.


Postoje li Iznimke? Kada Nećete Vidjeti Dvije Cijene

Važno je znati da se pravilo o "najnižoj cijeni u 30 dana" ne primjenjuje na sve vrste ponuda. Postoje iznimke koje trgovcima i dalje omogućuju da nagrade vjerne kupce ili ponude drugačije pogodnosti. Dvije cijene ne moraju biti istaknute za:

  1. Kombinirane ponude poput "2+1 gratis" ili "kupi jedan, drugi dobiješ u pola cijene".
  2. Programe vjernosti, gdje popust ostvarujete korištenjem kartice vjernosti ili sakupljenih bodova.
  3. Personalizirane ponude, kao što je rođendanski popust koji dobijete na e-mail.
  4. Popuste za određene skupine (npr. popust za umirovljenike) ili načine plaćanja (npr. popust za gotovinu).

Razlog je jednostavan: ove pogodnosti nisu opće sniženje cijene proizvoda dostupno svima, već su vezane uz vas kao kupca i vaše odluke.



Što Sve Ovo Znači za Vas kao Kupca?

Zakon donosi nekoliko ključnih prednosti za sve nas:

  1. Veća transparentnost: Odmah vidite kolika je stvarna ušteda.
  2. Manje obmane: Sprječava se praksa lažnog napuhavanja cijena prije sniženja.
  3. Lakša usporedba: Možete lakše usporediti ponude različitih trgovina.
  4. Pametnija kupovina: Imate sve informacije potrebne za donošenje dobre odluke.

Ukratko, kao kupac ste zaštićeniji i imate moć u svojim rukama.


5 Savjeta za Pametnu Kupovinu na Sniženjima

  1. Uvijek tražite dvije cijene: Na svakom proizvodu na akciji potražite sniženu cijenu i najnižu cijenu u zadnjih 30 dana. To je vaš glavni alat za provjeru.
  2. Ne dajte se zavarati postocima: Veliki postotak ne znači nužno i veliku uštedu. Usporedite konačnu cijenu s najnižom cijenom u 30 dana.
  3. Razumijte vrstu sniženja: Znajte razliku između "akcije" i "rasprodaje" kako biste bolje procijenili ponudu.
  4. Provjerite online i u trgovini: Cijene i uvjeti moraju biti isti na svim prodajnim kanalima.
  5. Znajte svoja prava: Ako primijetite da se trgovac ne pridržava pravila, možete ga prijaviti Državnom inspektoratu.


Propisi o isticanju cijena predstavljaju veliki korak naprijed za prava potrošača u Hrvatskoj. Iako zahtijevaju prilagodbu od strane trgovaca, dugoročno grade zdraviji i pošteniji odnos na tržištu. Za vas kao kupca, to znači samo jedno – sigurniju i pametniju kupovinu.