Proizvod na akciji rasprodan za pet minuta? Provjerite štiti li vas zakon!
Info

Proizvod na akciji rasprodan za pet minuta? Provjerite štiti li vas zakon!

18.09.2025. 12:59

Sigurno vam se dogodilo: vidjeli ste odličan oglas za proizvod na super akciji, požurili u trgovinu, a tamo vas je dočekala prazna polica. Prodavač samo sliježe ramenima i kaže: "Nažalost, rasprodano je." Postavlja se pitanje – smije li trgovac oglasiti akciju, a imati samo nekoliko komada na zalihi?

Postoji li pravilo o minimalnom broju proizvoda na akciji?


Kratak i jasan odgovor je: ne. Zakon u Hrvatskoj ne propisuje točan broj proizvoda (npr. 10, 50 ili 100 komada) koje trgovac mora imati kada objavi akciju.

Ipak, to ne znači da trgovci mogu raditi što žele. Zakon vas štiti na drugi, puno važniji način – zabranom nepoštenog oglašavanja.



Trik poznat kao "mamac"


Zakon prepoznaje praksu koju stručnjaci zovu "mamac-reklama". Ideja je jednostavna: trgovac vas primami u trgovinu fantastičnom ponudom za, recimo, novi mobitel. Vi dođete, ali tog mobitela ili nema ili ga je bilo samo dva komada. Trgovac se nada da, kad ste već tamo, nećete otići praznih ruku i kupit ćete neki drugi, skuplji model koji nije na akciji.

Upravo je to ono što zakon zabranjuje. Smatra se zavaravajućom poslovnom praksom ako trgovac nije osigurao "razumnu količinu" proizvoda koje oglašava.

Ilustracija rasprodanog artikla



Što je to "razumna količina"?


"Razumna količina" nije točan broj, već ovisi o situaciji. Uzima se u obzir nekoliko stvari:

  1. Koliko je reklama velika? Nije isto je li akcija objavljena na malom plakatu u dućanu ili se vrti na nacionalnoj televiziji. Veća reklama znači da trgovac mora očekivati veću potražnju i osigurati više proizvoda.
  2. Koliko je popust primamljiv? Ako je nešto sniženo 70%, logično je da će puno više ljudi to htjeti kupiti nego ako je sniženo 10%. Trgovac to mora uzeti u obzir.

Ako trgovac zna da ima vrlo ograničenu zalihu, mora to jasno naglasiti u oglasu, na primjer, napomenom "količine su ograničene" ili "ponuda vrijedi do isteka zaliha". No, ni ta napomena nije čarobni štapić koji ga oslobađa odgovornosti ako je početna količina bila očito premala za privlačenje tolikog broja kupaca.



Što možete učiniti?


Ako često nailazite na situaciju da u istoj trgovini nikada nema proizvoda koji su na velikoj akciji, čak i ako dođete odmah na početku, i sumnjate da vas se namjerno dovodi u zabludu, imate pravo reagirati. Takvu praksu možete prijaviti Državnom inspektoratu, koji će provjeriti posluje li trgovac po zakonu.

Zaključak je jednostavan: Iako ne postoji pravilo o minimalnom broju, zakon štiti vaš novčanik i vaše vrijeme od nepoštenih trgovaca koji vas pokušavaju "navući" na lažne akcije. Trgovac mora imati dovoljno proizvoda da njegova ponuda bude stvarna, a ne samo mamac.